Friday, December 18, 2009

. : huh sorry : .

sorry la sesangat. dah lama x update blog nih. dh besawang dh aku tgok. hahah. ntah. xde topik la. perkhidmatan internet kat umah aku pun. mcm aku nk potong je.. huhu ntah ape2.. xleh conect dh dkt sminggu. bil jalan. bila call. eyh line cik ok je.. ceh, nyampah. hurm. sory la.. x tau nk taip ape. huhu

Tuesday, November 17, 2009

. : permata hijrah : toner mata : .

Toner mata yang dihasilkan dari formula air zam-zam, air suling yang bermutu tinggi, mutiara dalam laut, herba & karangan laut. Ianya tidak memedihkan mata dan boleh menyejukkan, menyegarkan, menyihatkan mata dan membantu merawat masalah mata. Tidak mempunyai bahan kimia dan tidak memabukkan serta boleh meneutralkan bahan kimia.


-----------------------------------------------


Untuk cuci mata, gatal mata, berair mata, ketumbit dan mengeluarkan habuk dalam mata

-----------------------------------------------


Untuk peringkat permulaan rabun. Untuk mengurangkan "POWER" kaca mata, masalah rabun dekat dan jauh dan mencairkan selaput lendir yang tumbuh di dalam mata dengan izin ALLAH .....





-----------------------------------------

Untuk masalah silau mata, masalah rabun dekat dan rabun jauh, masalah kornea mata, masalah katarak, masalah glukoma, masalah urat saraf, masalah rabun yang disebabkan kencing manis, mengurangkan "POWER" kaca mata dan mencairkan selaput lendir di dalam mata dengan izin ALLAH. InsyaAllah sembuh tidak perlu dibedah dan tidak berkaca mata lagi.

Warna Hitam = Untuk kegunaan malam

Warna Hijau = Untuk kegunaan siang


--------------------------

Masalah rabun malam, rabun ayam, masalah silau mata yang serius, masalah urat saraf mata yang serius, masalah retina rosak, masalah kornea koyak, masalah katarak yang lebih serius, masalah saluran air mata tersumbat, masalah kekeringan airmata, masalah mata yang sangat letih, masalah rabun dekat & rabun jauh yang lebih serius, masalah rabun yang disebabkan oleh penyakit kencing manis yang serius, mengurangkan "POWER" kaca mata yang melebihi 400 ke atas, mencairkan selaput lendir, menguatkan kembali urat saraf mata yang sangat lemah disebabkan laser atau pembedahan. Dengan izin ALLAH, insyaAllah sembuh dan tidak perlu di bedah atau laser dan tidak perlu berkaca mata lagi. InsyaAllah....

----------------------------

special..Paling Terbaik!! Sudah Terbukti!! Masalah silau mata....Insya Allah dengan izin Allah Ta'ala ramai yang telah sembuh!! Masalah katarak... InsyaAllah dengan izin ALLAH Ta'ala ramai yang telah sembuh tak perlu dibedah/laser. Masalah rabun yang disebabkan oleh kencing manis, mengurangkan "POWER" kaca mata telah ramai yang dapat melihat tanpa memakai kaca mata. INSYAALLAH DENGAN IZIN ALLAH TA'ALA.



Friday, November 13, 2009

. : Tahukah anda bahawa telefon bimbit anda sedikit sebanyak boleh membantu dikala kecemasan.Banyak perkara yang boleh anda lakukan,antaranya : .

Tahukah anda bahawa telefon bimbit anda sedikit sebanyak boleh membantu dikala kecemasan.Banyak perkara yang boleh anda lakukan,antaranya : -

1) NOMBOR KECEMASAN

- Sentiasa ingat bahawa nombor kecemasan untuk semua telefon adalah 112.Jika anda dalam kecemasan dan berada dikawasan tiada liputan untuk semua talian telefon bimbit yang anda gunakan, cuba dail nombor kecemasan 112.Ia boleh digunakan walaupun di kawasan yang tiada liputan dan lebih menarik lagi,ia boleh terus didail walaupun papan kekunci telefon bimbit anda dikunci ( Keypad lock )

2) KERETA TERKUNCI

- Pernahkah anda tertinggal kunci kereta dalam kereta dan kereta anda ketika itu terkunci dari luar.Mesti anda lakukan pelbagai cara untuk mendapatkan kembali kunci bagi membuka semula kereta anda.Jangan risau,telefon bimbit boleh membantu,tapi bagi kereta yang menggunakan system penggera ( alarm ) sahaja . Caranya,cuba anda hubungi seseorang yang berada di rumah.Minta dia ambilkan kunci pendua kereta anda.Kemudian pegang telefon bimbit anda dari jarak kira-kira 30 sm ( satu kaki ) dari kereta yang terkunci itu.Minta pula keluarga atau teman di rumah menekan punat ' ON ' pada kunci pendua kereta dan pastikan dia menekan dengan mendekatkan pada telefon bimbitnya.Pasti kereta anda tidak terkunci lagi,malah ia boleh dilakukan dari jarak beratus-ratus kilometer dari tempat kereta anda berada.Kerana itu juga,penting untuk anda menyimpan kunci pendua atau meminta orang yang anda percayai untuk menyimpannya. Penting juga penggunaan telefon bimbit dalam keadaan sebegini.Kaedah ini memang berkesan kerana beberapa orang telah mencubanya.

3) KUASA BATERI TERSEMBUNYI

- Mungkin ramai tidak tahu,telefon bimbit yang telah kehabisan bateri masih boleh digunakan dalam keadaan kecemasan kerana ia mempunyai fungsi untuk menyimpan bateri tambahan.Bayangkan jika bateri telefon bimbit anda sudah terlalu lemah atau mati sedangkan anda perlu melakukan panggilan penting atau berada dalam kecemasan.Telefon bimbit jenis Nokia didatangkan dengan bateri simpanan.Untuk mengatifkannya, tekan kekunci ' *3370# ' . Telefon bimbit anda akan berjaya dihidupkan semula dan skrin telefon akan memberitahu telefon tentang penambahan kuasa bateri sebanyak 50 peratus.Kuasa tambahan ini juga akan dicas semula bila anda mengecas telefon bimbit anda .

4) TELEFON KENA CURI

- Bagaimana jika telefon bimbit anda dicuri.Anda boleh menjadikan ia tidak dapat diaktifkan dengan menekan nombor siri yang terdapat di telefon bimbit anda,sila dail *#06# dan 15 digit nombor siri telefon bimbit anda akan tertera di skrin.Nombor ini adalah unik untuk setiap telefon bimbit.Catatkan nombor siri ini dan simpannya di tempat Selamat.Bila telefon bimbit anda dicuri,anda boleh hubungi pusat servis telefon bimbit anda dan berikannya kod nombor siri tersebut.Mereka kemudiannya akan mengunci system dalam telefon bimbit anda dan sesiapa sahaja yang mencurinya pasti hampa kerana walaupun kad simnya telah ditukar,dia tidak akan berupaya mengaktifkan kembali telefon bimbit tersebut.Jadi, walaupun ia di curi,namun sekurang-kurangnya anda berpuas hati kerana si pencuri takkan boleh menggunakannya ataupun menjualnya

Sunday, November 1, 2009

. : song of the day : dia , aku dan kamu : red peanut feat. nadia af6 : .



Lirik Dia Aku dan Kamu - Red Peanut Ft Nadia AF6

Jangan ada tidak percaya
Jangan bilang kebencianmu
Hati ini selalu mengharapkan
Kau dan aku bisa bahagia

Air mata disisi ini
Saat kamu jauh disana
Jangan ada selingkuh dusta
Kau dan aku harus setia

Engkau dan aku tidak mahu
Orang ketiga menghancurkan
Karena cinta telah lama disatukan

Kita disini hanya ada
Satu impian paling indah
Karena cinta dan asmara
Kan bertahan

Aku tak bisa menduga hatimu
Andainya bisa ku peluk bayangmu
Diantara kita tidak akan dapat mengganggu

Kita disini hanya ada
Satu impian paling indah
Karena cinta dan asmara
Kan bertahan

Engkau dan aku (engkau dan aku)
Tidak mahu (tidak mahu)
Orang ketiga menghancurkan (menghancurkan)
Karena cinta telah lama disatukan

Disatukan……

Monday, October 26, 2009

. : 100 goals at chelsea : didier drogba : .


THE 100 CLUB
Bobby Tambling 202 goals, 366+4 games
Kerry Dixon 193 goals, 413+7 games
Roy Bentley 150 goals, 367 games
Peter Osgood 150 goals, 376+4 games
Frank Lampard 135 goals, 418+23 games
Jimmy Greaves 132 goals, 169 games
George Mills 125 goals, 239 games
George Hilsdon 107 goals, 164 games
Didier Drogba 102 goals, 182+45 games






DIDIER DROGBA 102 CHELSEA GOALS
2004/05 (16 goals in 30+11 games)
1 Aug 24 Crystal Palace (away) W 2-0 (pictured above)
2, 3 Sep 14 Paris St Germain (Champions League Gp away) W 3-0
4 Sep 25 Middlesbrough (away) W 1-0
5 Sep 29 Porto (Champions League Gp home) W 3-1
6 Dec 4 Newcastle (home) W 4-0 (sub)
7 Dec 18 Norwich (home) W 4-0 (sub)
8, 9 Jan 4 Middlesbrough (home) W 2-0
10, 11 Jan 22 Portsmouth (home) W 3-0
12 Feb 27 Liverpool (League Cup final Cardiff) W 3-2
13 Mar 15 West Brom (home) W 1-0
14 Apr 6 Bayern Munich (Champions League QF home) W 4-2
15 Apr 9 Birmingham (home) D 1-1 (sub)
16 Apr 12 Bayern Munich (Champions League QF away) L 2-3

2005/06 (16 goals in 29+12 games)
17, 18 Aug 7 Arsenal (Community Shield Cardiff) W 2-1
19 Aug 21 Arsenal (home) W 1-0 (sub)
20 Aug 24 West Brom (home) W 4-0
21 Sep 10 Sunderland (home) W 2-0 (sub)
22, 23 Oct 15 Bolton (home) W 5-1
24 Oct 19 Real Betis (Champions League Gp home) W 4-0
25 Oct 29 Blackburn (home) W 4-2
26 Jan 2 West Ham (away) W 3-1
27 Mar 4 West Brom (away) W 2-1
28, 29 Mar 25 Man City (home) W 2-0
30 Apr 9 West Ham (home) W 4-1
31 Apr 17 Everton (home) W 3-0
32 Apr 22 Liverpool (FA Cup SF Old Trafford) L 1-2

2006/07 (33 goals in 54+6 games)
33 Aug 20 Man City (home) W 3-0
34 Aug 27 Blackburn (away) W 2-0 (sub)
35 Sep 9 Charlton (home) W 2-1
36 Sep 17 Liverpool (home) W 1-0
37, 38, 39 Sep 27 Levski Sofia (Champions League Gp away) W 3-1
40 Sep 30 Aston Villa (home) D 1-1
41 Oct 18 Barcelona (Champions League Gp home) W 1-0
42 Oct 31 Barcelona (Champions League Gp away) D 2-2
43 Nov 8 Aston Villa (League Cup home) W 4-0
44, 45, 46 Nov 11 Watford (home) W 4-0
47 Dec 13 Newcastle (home) W 1-0 (sub)
48 Dec 17 Everton (away) W 3-2
49 Dec 20 Newcastle (League Cup QF away) W 1-0 (sub)
50, 51 Dec 26 Reading (home) D 2-2
52 Dec 30 Fulham (home) D 2-2
53 Jan 13 Wigan (home) W 4-0
54 Jan 28 Nottingham Forest (FA Cup 4 home) W 3-0
55 Jan 31 Blackburn (home) W 3-0
56, 57 Feb 10 Middlesbrough (home) W 3-0
58 Feb 17 Norwich (FA Cup 5 home) W 4-0
59, 60 Feb 25 Arsenal (League Cup final Cardiff) W 2-1
61 Mar 3 Portsmouth (away) W 2-0
62 Apr 4 Valencia (Champions League QF home) D 1-1
63 Apr 18 West Ham (away) W 4-1
64 May 13 Everton (home) D 1-1
65 May 19 Man Utd (FA Cup final Wembley) W 1-0 (below)




2007/08 (15 goals in 29+3 games)
66 Aug 15 Reading (away) W 2-1
67 Oct 3 Valencia (Champions League Gp away) W 2-1
68 Oct 20 Middlesbrough (away) W 2-0
69 Oct 24 Schalke (Champions League Gp home) W 2-0
70, 71 Oct 27 Man City (home) W 6-0
72 Nov 11 Everton (home) D 1-1
73, 74 Nov 28 Rosenborg (Champions League Gp away) W 4-0
75 Feb 24 Tottenham (League Cup final Wembley) L 1-2
76 Mar 19 Tottenham (away) D 4-4
77, 78 Mar 23 Arsenal (home) W 2-1
79, 80 Apr 30 Liverpool (Champions League SF home) W 3-2

2008/09 (14 goals in 29+13 games)
81 Nov 12 Burnley (League Cup 4 home) D 1-1 (lost on pens)
82 Dec 9 CFR Cluj (Champions League Gp home) W 2-1 (sub)
83 Dec 26 West Brom (home) W 2-0
84 Feb 25 Juventus (Champions League last 16 home) W 1-0
85 Mar 3 Portsmouth (away) W 1-0
86 Mar 7 Coventry (FA Cup QF away) W 2-0
87 Mar 10 Juventus (Champions League last 16 away) D 2-2
88 Apr 8 Liverpool (Champions League QF away) W 3-1
89, 90 Apr 11 Bolton (home) W 4-3
91 Apr 14 Liverpool (Champions League QF home) D 4-4
92 Apr 18 Arsenal (FA Cup SF Wembley) W 2-1
93 May 2 Fulham (home) W 3-1
94 May 30 Everton (FA Cup final Wembley) W 2-1 (below)




2009/10 (8 goals in 11 games)
95, 96 Aug 15 Hull (home) W 2-1
97 Aug 23 Fulham (away) W 2-0
98 Sep 12 Stoke (away) W 2-1
99 Sep 20 Tottenham (home) W 3-0
100 Sep 26 Wigan (away) L 1-3
101 Oct 17 Aston Villa (away) L 1-2
102 Oct 24 Blackburn (home) W 5-0

Chelsea record scorer in Europe: 23 goals in 43+6 games

Chelsea record scorer in cup finals: 6 goals in 6 games


GOALS SCORED AGAINST INDIVIDUAL TEAMS

EIGHT GOALS
Arsenal (2) (Community Shield Cardiff) W 2-1
Arsenal (home) W 1-0 (sub)
Arsenal (2) (League Cup final Cardiff) W 2-1
Arsenal (2) (home) W 2-1
Arsenal (FA Cup SF Wembley) W 2-1

SEVEN GOALS
Liverpool (League Cup final Cardiff) W 3-2
Liverpool (FA Cup SF Old Trafford) L 1-2
Liverpool (home) W 1-0
Liverpool (2) (Champions League SF home) W 3-2
Liverpool (Champions League QF away) W 3-1
Liverpool (Champions League QF home) D 4-4

SIX GOALS
Middlesbrough (away) W 1-0
Middlesbrough (2) (home) W 2-0
Middlesbrough (2) (home) W 3-0
Middlesbrough (away) W 2-0

FIVE GOALS
Everton (home) W 3-0
Everton (away) W 3-2
Everton (home) D 1-1
Everton (home) D 1-1
Everton (FA Cup final Wembley) W 2-1
Man City (2) (home) W 2-0
Man City (home) W 3-0
Man City (2) (home) W 6-0

FOUR GOALS
Blackburn (home) W 4-2
Blackburn (away) W 2-0 (sub)
Blackburn (home) W 3-0
Blackburn (home) W 5-0
Bolton (2) (home) W 5-1
Bolton (2) (home) W 4-3
Portsmouth (2) (home) W 3-0
Portsmouth (away) W 2-0
Portsmouth (away) W 1-0
West Brom (home) W 1-0
West Brom (home) W 4-0
West Brom (away) W 2-1
West Brom (home) W 2-0

THREE GOALS
Aston Villa (home) D 1-1
Aston Villa (League Cup home) W 4-0
Aston Villa (away) L 1-2
Fulham (home) D 2-2
Fulham (home) W 3-1
Fulham (away) W 2-0
Levski Sofia (3) (Champions League Gp away) W 3-1
Newcastle (home) W 4-0 (sub)
Newcastle (home) W 1-0 (sub)
Newcastle (League Cup QF away) W 1-0 (sub)
Reading (2) (home) D 2-2
Reading (away) W 2-1
Tottenham (League Cup final Wembley) L 1-2
Tottenham (away) D 4-4
Tottenham (home) W 3-0
Watford (3) (home) W 4-0
West Ham (away) W 3-1
West Ham (home) W 4-1
West Ham (away) W 4-1




TWO GOALS
Barcelona (Champions League Gp home) W 1-0
Barcelona (Champions League Gp away) D 2-2
Bayern Munich (Champions League QF home) W 4-2
Bayern Munich (Champions League QF away) L 2-3
Hull (2) (home) W 2-1
Juventus (Champions League last 16 home) W 1-0
Juventus (Champions League last 16 away) D 2-2
Norwich (home) W 4-0 (sub)
Norwich (FA Cup 5 home) W 4-0
Paris St Germain (2) (Champions League Gp away) W 3-0
Rosenborg (2) (Champions League Gp away) W 4-0
Valencia (Champions League QF home) D 1-1
Valencia (Champions League Gp away) W 2-1
Wigan (home) W 4-0
Wigan (away) L 1-3

ONE GOAL
Birmingham (home) D 1-1 (sub)
Burnley (League Cup 4 home) D 1-1 (lost on pens)
Charlton (home) W 2-1
CFR Cluj (Champions League Gp home) W 2-1 (sub)
Coventry (FA Cup QF away) W 2-0
Crystal Palace (away) W 2-0
Man Utd (FA Cup final Wembley) W 1-0
Nottingham Forest (FA Cup 4 home) W 3-0
Porto (Champions League Gp home) W 3-1
Real Betis (Champions League Gp home) W 4-0
Schalke (Champions League Gp home) W 2-0
Stoke (away) W 2-1
Sunderland (home) W 2-0 (sub)

Saturday, October 24, 2009

. : bajet 2010 : .

Berikut ialah intipati Bajet 2010 '1Malaysia, Kemakmuran Bersama':

1. Peruntukan wang berjumlah RM191.5 bilion yang meliputi RM138.3 bilion (72.2 peratus) untuk belanja mengurus dan RM53.2 bilion (27.8 peratus) untuk belanja pembangunan.

2. Bayaran khas RM500 kepada penjawat awam bagi Gred 41 hingga Gred 54 dan setaraf dengannya serta pesara wajib kerajaan pada bulan Disember ini.

3. Peningkatan pengecualian cukai pendapatan kepada penyedia perkhidmatan jagaan kesihatan daripada 50 peratus nilai peningkatan pendapatan eksport kepada 100 peratus sebagai galakan untuk menarik lebih ramai pelancong kesihatan.

4. Pelepasan cukai individu ke atas yuran langganan jalur lebar sehingga RM500 setahun mulai 2010 hingga 2012.

5. Pinjaman pembelian komputer ditawarkan kepada penjawat awam setiap tiga tahun sekali berbanding lima tahun sekali sekarang.

6. Subsidi, insentif dan bantuan hampir RM2 bilion untuk membela nasib golongan petani dan nelayan.

7. Peruntukan lebih RM9 bilion untuk projek infrastruktur termasuk pembinaan jalan, jambatan, bekalan air, perkhidmatan pembentungan, pelabuhan dan perkhidmatan laut serta projek lapangan terbang.

8. Peruntukan tambahan RM20 juta di bawah Tabung Kumpulan Usaha Niaga (TEKUN) untuk usahawan kecil kaum India (Peruntukan sedia ada RM15 juta).

9. Peruntukan RM3 juta sebagai geran pelancaran penubuhan Tabung Kebajikan Penggiat Seni bagi memastikan kebajikan warga seni sentiasa terbela dan diberi perhatian.

10. Peruntukan tambahan RM20 juta untuk memberi pengiktirafan Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) dengan sasaran 20 buah sekolah pada 2010.

11. Menganugerahkan Biasiswa Nasional kepada 30 pelajar terbaik di kalangan yang terbaik berasaskan kepada merit sepenuhnya. Penyandang Biasiswa Nasional ini akan melanjutkan pelajaran ke universiti tersohor di dunia.

12. Menukar pinjaman PTPTN kepada biasiswa bagi pelajar yang berjaya menamatkan pengajian ijazah sarjana muda kelas pertama atau setaraf dengannya bermula tahun 2010.

13. Diskaun tambang 50 peratus bagi perkhidmatan kereta api KTMB jarak jauh kepada pelajar berumur 13 tahun sehingga mereka masih bertaraf pelajar bermula 1 Jan, 2010.

14. Pakej "netbook", termasuk perkhidmatan jalur lebar percuma, kepada 100,000 pelajar universiti tempatan dengan bayaran RM50 sebulan untuk tempoh dua tahun bermula 1 Jan, 2010.

15. Peruntukan RM100 juta bagi pelaksanaan Program PERMATA, yang memberi penekanan terhadap kaedah pengasuhan dan pendidikan awal kanak-kanak secara bersepadu dan terancang.

16. Perlindungan insurans dan takaful mikro untuk peniaga kecil-kecilan mendapat manfaat perlindungan dalam lingkungan RM10,000 hingga RM20,000 dengan premium serendah RM20 sebulan.

17. Menubuhkan 14 lagi Mahkamah Sesyen Khas Rasuah dan empat Mahkamah Tinggi Khas Rayuan Kes Rasuah.

18. Cukai perkhidmatan sebanyak RM50 setahun ke atas kad kredit utama dan kad caj, termasuk kad yang diberi percuma dan cukai pendapatan RM25 setahun ke atas setiap kad kredit tambahan mulai 1 Jan, 2010.

19. Semua kementerian dan jabatan kerajaan diwajibkan untuk menyediakan pusat penjagaan harian dan pendidikan anak-anak dengan setiap kementerian dan jabatan diberi peruntukan RM200,000 untuk penubuhannya.

20. Kadar cukai pendapatan individu maksimum dikurangkan daripada 27 peratus kepada 26 peratus berkuatkuasa tahun taksiran 2010.

21. Pelepasan diri kepada pembayar cukai pendapatan individu dinaikkan kepada RM9,000 daripada RM8,000 mulai tahun taksiran 2010 bagi membolehkan pembayar cukai nikmati peningkatan pendapatan boleh guna sebanyak RM1,000.

22. Hampir 50,000 isi rumah miskin tegar yang berdaftar di bawah program eKasih dan 4,000 isi rumah Orang Asli yang telah dikenal pasti akan dibantu untuk mencapai matlamat sifar kemiskinan tegar. Peruntukan RM41 juta untuk meningkatkan kualiti hidup masyarakat Orang Asli.

23. Peruntukan RM48 juta bagi melaksanakan program pembasmian kemiskinan bandar meliputi bantuan kebajikan dan program bayaran sewa rumah dan Kementerian Wilayah Persekutuan ditukarkan nama kepada Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar.
24. Penyediaan 74,000 rumah kos rendah oleh Jabatan Perumahan Negara untuk disewa pada tahun 2010.

25. Pelancaran skim KWSP pada Januari 2010 bagi membolehkan pencarum mendapatkan jumlah pembiayaan lebih besar bagi pembelian rumah yang bernilai lebih tinggi atau bagi pembelian rumah tambahan.

26. Peruntukan RM224 juta kepada OKU untuk bantuan, melaksanakan Program Pemulihan Dalam Komuniti dan peruntukan RM174 juta untuk warga emas.

27. Kadar elaun kanak-kanak OKU di sekolah pendidikan khas kelolaan NGO dinaikkan daripada RM50 kepada RM150 sebulan bagi setiap orang mulai 1 Jan 2010.

28. Penubuhan Skim Simpanan Persaraan 1Malaysia yang diuruskan oleh KWSP.

29. Potongan caruman pekerja KWSP dinaikkan semula ke kadar 11 peratus secara sukarela berkuat kuasa serta-merta.

30. Membina jalan luar bandar sepanjang 510km dan jalan kampung sepanjang 316km dengan peruntukan RM857 juta termasuk jalan di Kapit, Lawas dan Simunjan di Sarawak serta Kinabatangan, Kota Belud dan Keningau di Sabah. BERNAMA

Friday, October 23, 2009

. : PETUA KECANTIKAN :HILANGKAN KESAN LEBAM BAWAH MATA : .

Bagi mereka yang memakai cermin mata, sudah tentunya di bawah mata akan kelihatan kasar dan hitam serta ada kesan lebam. Untuk mengembalikan kelembutan kulit pada bahagian itu, mudah saja. Ambil sedikit minyak sapi dan sapukan pada bawah mata perlahan-lahan bermula dari kanan ke kiri. Kemudian biarkan 10 hingga 15 minit. Lakukannya pada sebelah malam sebelim hendak tidur. Tetapi ingat, selepas tempoh itu, bersihkan semula muka anda kesan positif beberapa hari kemudian.

Thursday, October 22, 2009

. : sajak adi putra : .

aku lah adi putra
melayu tidak pernah lupa
duduk di tahun satu
rasanya tersiksa
tiada siapa peduli
tetapi
aku bisa bedakan
ilmu ALLAH bagi
dan ilmu di ajar guru
bermula dengan
A B C
one two three
aliff baa taa
di mana trillion
di mana kah billion
di mana tahfiz al-quran
di mana doa-doa para nabi para wali
untuk apa aku di sini
aku berfikir rasional
aku berfikir internasional
pandai aku
bijak aku
comel aku
hanya untuk di tonton
di uji dan di puji
aku malu
alangkah ruginya mereka
untuk apa semua ini
di mana mata hati mereka
hujan biarlah bertempat
marah biarlah bersopan
kurang ajar biarlah berbudi bahasa
tersirat mereka tak nampak
tersurat sahaja mereka lihat
di mana silapnya
Rasullulah memimpin ummah
hebatnya baginda
pimpinlah aku
doakanlah aku
aku punya cita-cita
aku punya idola
barangkali aku kecil
mereka hanya ketawa
ALLAH maha perkasa
tahfiz Al-quran itu hebat
hafal Yassin itu penerang hati
matematik itu tunjang ilmu
ayuh bangsa ku
bangunlah
kita bertemankan islam
kita penuhkan ilmu di dada
kita jadikan melayu hebat dipersada dunia
bersamaku adi putra
aku lah modal insan
anak melayu jati
wawasan 2020
takkan melayu hilang di dunia
pantang melayu menderhaka pada sultannya
pemuda harapan bangsa
pemudi tiang negara
mengapa bersembunyi
di sebalik ibu pertiwi
sejengkal pun tanah air ku di jajah
biar putih tulang
jangan putih mata
sekian terima kasih
____________________________
bravo adik adi!
abg doakan kejayaan adik.
kagum nya..kuasa ALLAH.
amin...!!

Thursday, October 15, 2009

. : Perak FA : good bye season 2009 : .

huh. last tuesday pergi stadium. Tengok last game antara perak vs johor fc. Penonton tak la ramai sangat. tapi boleh la.. nak ramai macam mana lagi. kita punya fan. bukan macam EPL nya fan. lain.. lain sgt. kita punya fan ikut mood menang (aku pun sama) hurm. tapi memang takdek rezki perak nak masuk suku akhir. Tapi still congrats, coz dak2 muda semua nya. ramai jugak, junior aku mase dlm anderson dulu. Apa-apa pun tahniah pada coach, M.karathu. fitness player memang tiptop. minit 90 pun still boleh lari dengan laju lagi. takpe la.. takdek rezki. hurm.

arapan aku. bila la. bola sepak kita nak maju dan bebas dari politik. tolong la.. bagi la peluang pada kami anak2 muda. nak maju diri dalam bola sepak. jangan la kerana duit..

Begitulah akibatnya apabila ehsan di harapkan dari keputusan pasukan lain. Keputusan seri semalam sudah cukup menggambarkan bahawa Perak memerlukan ehsan pasukan Selangor utk mengikat seri atau menang ke atas KM Naza. Satu ketika 5 minit sebelum tamat perlawanan, Perak berada di landasan yg betul utk layak selaku pasukan ke-8 terbaik ke suku akhir ketika kedudukan Selangor-KM Naza terikat 2-2. Tetapi 5 minit selepas itu, Perak mengucapkan babai kepada Piala Malaysia 2009.Aksi semalam memang dramatik sehinggakan pada minit ke-70, pasukan "Hang Kata Hang Tera" pun berada dilandasan yg tepat utk ke suku akhir setelah Perak & KM Naza ketinggalan kpd lawan masing2. Tetapi pasukan "Hang Kata Hang Tera" terpaksa mengucapkan babai lebih awal 15 minit dari Perak setelah skuad kita menyamakan kedudukan 1-1. Perak berpeluang setelah mengetahui KM Naza ketinggalan 1-2, aksi mendebarkan bila KM Naza mengikat 2-2.Tetapi 5 minit mengubah segalanya, apabila mengetahui KM Naza leading 3-2. Kita semua tahu tiada jalan lain utk mara melainkan Perak perlu menang & layak, kedudukan seri & kalah menyingkirkan kita. Apakan daya masa terlalu singkat buat Perak mencari gol & terpaksa mengakhiri musim 2009 dgn keputusan seri. Akibatnya KM Naza pula layak ke suku akhir hasil ehsan Johor FC mengikat Perak 1-1.Sebenarnya tidak perlu menyalahkan pasukan lain atas ketidaklayakan kita ke suku akhir, seperti yg dikatakan nasib Perak layak adalah dtg dari diri pasukan sendiri. Menang, kita layak, itu sahaja... Peluang kita tidaklah sesukar Kedah yg memerlukan menang & ehsan. Perak hanya perlu menang sahaja tanpa perlukan ehsan.Lihat pasukan Perlis, sebenarnya situasi mereka seperti kita. Tetapi mereka memanfaat peluang dgn mengecewakan KL Plus. Perlis sebenarnya dalam situasi tersingkir jika mereka kalah semalam. Namun, mereka tidak mengambil risiko.. Menang & layak itu jalan terbaik ke suku akhir.Berbalik kepada Perak, pencapaian kita di Piala Malaysia tidaklah mengecewakan. Jika dilihat pada prestasi kita menentang MyTeam & JFC, prestasi kita meningkat berbanding Liga Super. Kejayaan memunggut 10 dari 12 mata penuh ke atas 2 pasukan itu amat menakjubkan. Kita jangka kita akan tewas salah satu game ke atas 2 pasukan itu berdasarkan pencapaian Liga Super. tetapi prestasi kita cemerlang ke atas 2 pasukan itu. Namun sebenarnya kita mensia-siakan 5 mata lagi apabila bertemu pasukan yg sepatutnya dianggap terlemah, K.Lumpur. hanya 1 mata sahaja kita dapat curi dari pasukan ini. Inilah punca utama kegagalan kita utk layak ke suku akhir. Mata kita banyak dibazirkan ke atas pasukan warga kota ini.Apapun musim 2009 sudah tutup bagi Perak. di harap musim 2010, Perak lebih menyerlah. kekalkan barisan sedia ada disamping membawa 2-3 org pemain pengalaman di bahagian midfield & defend. Awok hanya berharap Razali Umar Kandasamy kekal di Perak. Perak mempunyai cukup ramuan utk berjaya pada 2010 jika pemain2 ini kekal. Seperti dijanjikan yang pasti Karathu akan mengundurkan diri berdasarkan keputusan Majlis PAFA meletakkan KPI nya di suku akhir Piala Malaysia.Dgn bajet yg ciput & hutang sediaada, awok ghase tidak lain & tidak bukan yg akan mengambil tugas Karathu rasenyer adalah pembantunya Raja Azlan. Semoga musim 2010 akan lebih gemilang buat Perak.

Monday, September 28, 2009

. : Cara Tolak Cinta Sahabat Baik : .

Pelik tapi benar! Anda bersahabat baik dengan seseorang tetapi secara tiba-tiba dia menyatakan rasa cintanya kepada anda. Sudah pasti anda akan berasa terkejut dan sukar untuk menerima hakikat tersebut.

Malah lebih teruk, terdapat segelintir individu yang menjauhkan diri daripada individu tersebut sedangkan mereka berdua merupakan sahabat baik selama ini.

Jika anda mengalami situasi yang sama, di sini diperturunkan tip untuk menolak cinta sahabat baik anda tetapi dalam masa yang sama perhubungan persahabatan yang terjalin tidak putus.

1. Berterus terang kepadanya bahawa kamu tidak sesuai untuk bercinta dengannya kerana kamu menganggap dia adalah sahabat karib dunia dan akhirat. Pasti dia akan memahaminya dan menghargai sikap berterus terang anda itu. Apatah lagi jika anda menunjukkan keseriusan.

2. Menyatakan kepadanya sekiranya kamu menjadi kekasihnya, kamu tidak mungkin boleh mengikut kehendak, arahan dan permintaannya sepertimana anda bersahabat dengannya. Ini kerana hubungan di antara kekasih dan seorang sahabat sangat berbeza ertinya.

3. Kamu dan dia tidak sesuai kerana masing-masing menunjukkan sikap 'ganas' apabila bersama. Sebagai kekasih sepatutnya perhubungan perlu disulam dengan rasa tanggungjawab dan tolak ansur.

4. Kamu tidak pernah terfikir untuk bercinta dengannya kerana ketika bersahabat pun anda tidak peduli dengan kehadirannya.

5. Menerangkan kepadanya bahawa masih ramai lagi gadis atau jejaka yang jauh lebih hebat di luar sana yang mempunyai ciri-ciri pasangan yang diidamkan olehnya. Tunjukkan kepadanya bahawa anda tidak mempunyai kualiti seorang kekasih yang baik.

6. Cuba mengelakkan diri kamu daripada bertembung dengannya di tempat kerja, sekolah atau di tempat yang anda dan rakan-rakan lain selalu berkumpul. Sikap sebegitu memberikan petanda kepadanya bahawa anda tidak selesa dengan situasi yang sedang anda alami.

7. Jelaskan padanya anda lebih sayangkan ikatan persahabatan anda daripada menjadi seorang kekasih yang perlu ada komitmen dan bersifat setia. Katakan juga anda masih terlalu muda untuk memikirkan tentang cinta. Oleh sebab itu anda lebih tertarik dengannya sebagai seorang sahabat.

8. Jelaskan padanya bahawa anda lebih mesra dan selesa sekiranya tetap terus berkawan kerana sudah mengetahui sikap masing-masing. Anda tidak selesa untuk berpura-pura serta belum bersedia untuk mengubah status sahabat menjadi kekasih.

9. Nyatakan bahawa anda sudah ada calon kekasih yang lain. Namun anda harus bersedia untuk kehilangan seoarang rakan kerana dia malu dengan penolakan terhadap dirinya. Kalau boleh lakukannya secara baik dan jika anda tidak berupaya untuk melakukannya, minta bantuan orang tengah yang rapat dengannya dan tahu tentang status perhubungan antara anda dan si dia.

10. Bertegas dengan pendirian anda yang memang tidak boleh menerimanya menjadi kekasih walau apapun yang terjadi. Ketegasan anda pasti akan memberikan impak padanya dan diharapkan dia akan memberikan respon seperti mana yang anda harapkan.

Thursday, September 24, 2009

. : aidilfitri : 1430h bersamaan dengan 2009m : .


tarikh : 20 september 2009m / 1 syawal 1430h


lokasi : rumah tok , ipoh


tema : biru blue biru




























. : song of the day : raihan & hujan : salam aidilfitri ayahanda & bonda : .

haa... lagu raya untuk taun ni, huhu.. indie nye genre.. kan sedap.. boleh lawan dengan yang dulu2 nye. kalo yang sekarang nye lagu.. asyik nyanyi kn semula je. x bez la.. huhu..

k jom lyn.. selamat ari raye,,,~

Friday, September 18, 2009

. : salam eidul fitri : 1 syawal 1430h : .


salam eidul fitri buat semua yang mengenali, yang sentiasa mengunjungi blog ana, sanak saudara, rakan taulan, sahabat handai, awek makwe, dan seluruh.. muslimin dan muslimat. dihari yang mulia ini, ana ingin menyusun 10 jari memohon maaf jika ada tersalah dan silap. Andai ada yang terasa di hati, harap di maafkan. Raya aku tahun ni, ana dan keluarga, memilih tema ' biru ' huhu.. so.. biru itu kan keamanan.. huhu.. cadang nya, ana beraya di ipoh dulu, petang raya tu, baru bertolak ke penang. Andai ada yang mengenali, jemput la datang ke rumah.. Seperti biasa, takde open house, gate aje yang open. mai.. mai.. jangan tak mai. mai pekena laksa. huhu.. ok.. ana ngundur diri dulu. nak kemas2 umah.. haha.. cukup kan syarat. k wasalam.. salam eidul fitri.. :))

. : selamat hari malaysia : .




16 september 2009




Rumi

Negaraku
Tanah tumpahnya darahku,
Rakyat hidup
bersatu dan maju,

Rahmat bahagia
Tuhan kurniakan,
Raja kita
selamat bertakhta,

Rahmat bahagia
Tuhan kurniakan.
Raja kita
selamat bertakhta



Jawi

نڬاراكو
تانه تومڤهڽ دارهكو
رعيت هيدوڤ
برساتو دان ماجو

رحمة بهاڬيا
توهن كورنياكن
راج كيت
سلامت برتختا

رحمة بهاڬيا
توهن كورنياكن
راج كيت
سلامت برتختا

Sunday, September 13, 2009

. : chelsea vs stoke city : lagi lagi menang : .

huish.. dah la takde live.. aku ingat kan dah draw dah.. ee.., last2 goal jugak.. huhu.. bez..bez.. still 100% record.. huhu. next week cabaran besar sket. huhu. totenham. warh.,.. game di mlm raye.. huhu.. layan... heheh

Friday, September 4, 2009

. : chelsea fc dilarang beli pemain : .


ZURICH - Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) melarang Chelsea daripada membeli mana- mana pemain tahun depan kerana memujuk seorang pemain Perancis melanggar kontraknya.
FIFA menegaskan, Chelsea tidak boleh mendaftar pemain baru dari England atau luar negara sepanjang dua musim perpindahan iaitu pada Januari 2010 dan hujung musim ini.

Badan Perbicaraan Penyelesaian Masalah FIFA (DRC) membuat keputusan tersebut selepas Lens melaporkan bahawa Chelsea telah memujuk penyerang remaja mereka, Gael Kakuta (gambar) melanggar kontrak perjanjiannya dengan kelab Perancis itu dan berpindah ke London pada 2008.

"DRC mendapati pemain itu telah melanggar kontrak yang ditandata- nganinya bersama kelab Perancis itu," kata satu kenyataan FIFA.

"Malah, DRC juga mendapat bukti yang kelab England itu telah memu- juk pemain tersebut untuk melanggar perjanjian. Dengan ini, Chelsea dilarang daripada mendaftar mana- mana pemain baru bagi dua musim pendaftaran berturut-turut."

FIFA turut menggantung Kakuta, 18, daripada bermain sebarang perlawanan di seluruh dunia selama empat bulan. - AP


________________________________________________



perhhh!!...sempoi gila hukuman nih, aduhai.. x bepeluang la, nak tengok player2 baru menyertai chelsea.. eee. x kan x bole nak rayu2 kot.. ish.. berat gile hukuman nya.

. : aku sebagai pemilih : .


alhamdulilah.. setelah sekian lama, tadi aku saja gatal2 tangan, teringin nak semak, sama ada aku dh betul2 daftar ke, sebab sebelum ni, aku dah daftar, tapi still tak naik lagi nama sebagi pemilih yang berdaftar. haa.. ni aku daftar bulan 4, dekat pejabat pos sekali lagi. tengok2 daha da.. so, dalam PRU yang akan datang.. aku adalah rakyat malaysia yang sudah berdaftar wajib mengundi. bagaimana dengan anda?? tak rasa ka satu undi anda bermaksud suara anda.. takkan nak undi AF, mentor, OIAM, gangstar, ada kesedaran plak..

huhu.. mari la.. mari.. mari mengundi..! huhu

syhhh.....!! diam..diam.. undi adalah rahsia... :p

Thursday, September 3, 2009

. : pantun raya : .

haa. jawab jangan tak jawab.. huhu

Kelantan...

Make ikke cicoh budu
Jange lupo tamboh satar
Kelik rayo taksir laju
Nanti rayo dale sepita

Terengganu...

Makang ubi jamang jepong
Makang kepok cicah cuke
Bulang pose mung bengong
Bulang raye mung gile

Pahang...

Sempadan Pahang ada kasino
Nasi dagang ikan patin
Jange mu masam muko
Raya makan rendang sadin


Johor...


Cegitu cegini awak suke
Awak suke kite tak suke
Esok luse hari raye
Sama-sama bersuke rie


Melaka...


Hawau kau berak merate
Kaki bengkak ulau patok
Kalu balik naik kerete
Jangan pandu kalau ngantok


N. Sembilan...

Masak lomak cili api
Campo dongan! daun turi
Hari rayo kolumpo sopi
Tinggal penyamun dongan pencuri
(org kolumpo jgn kocik ati!!)


Selangor/K.Lumpur...

Wa cakap lu wa tak tau
Tapi wa tipu sama lu
Raya jangan buat tak tau
Angpau ada bagi gua dulu


Perak...

Gulai tempoyak ikan mayong
Deroyan busok tebok tupai
Pandu hemat ingat kampong
Asal teman selamat sampai


Kedah...

Aloq Staq terketaq-ketaq
Lapaq perut makan pau
Macam mana tak ketaq
Kena paksa bagi angpau


Penang...

Nasi kandaq kedai mamak
Anak mami juai pesemboq
Lepas raya usah dok triak
Kalu ceti mai ikut dapoq


Perlis...

Padang besaq kecik aja
Tempat siam lalu lalang
Hari raya kita berbelanja
Jangan sampai menambah utang

Wednesday, September 2, 2009

. : my nokia : Troubleshooting Nokia N73 Format! : .

Nokia N73 is one of the Nokia’s top selling phone around the World!

This Post tells How you can format Nokia N73 / Nokia N73 Music Edition? This Post also includes a clearance when you are performing Hard Reset / Hard Format on your Nokia N73 Phone!

Soft Reset / Soft Format for Nokia N73 / N73 Music Edition

If you prefer Soft Reset for your Nokia N73 Phone than just press *#7370# or *#7780# while the Phone is ON. The Phone will ask you for Security Code which is 12345 by default.

Note: This method will only reset your Phone Settings to Factory Defaults and will not format Phone Memory or Memory Card. It’s recommended that you format your Memory Card Manually ( Tools>> Memory>> Options>> Format mem. card) before going for Soft Reset, if necessary.

Hard Reset / Hard Format for Nokia N73 / N73 Music Edition

Switch off your Nokia N73 Phone and then press * + 3 + Call Button (Green Button) Combinedly. Now keeping all the three button pressed Switch ON your Phone.




This method will do Hard Reset of your Nokia N73 Phone. Your Phone Memory will be reset to Factory Default Value (meant for Symbian Operating System) and Memory Card will be formatted (if not formatted earlier). Also each and every Settings will revert back to Factory Defaults.

Clearance: As soon as the Phone switches ON while the 3 Button are pressed combinedly, it MAY NOT Show any formatting Process on the Screen, rather it will Hard Format the Phone during startup and will directly asks you to Select your Country and then Date & Time. Be assured your Phone has undergone Hard Reset Process.

Hope this Helps many N73 Users!

Tuesday, September 1, 2009

. : perbezaan RON : harga minyak naik : terima kasih !!! : .

RON merupakan ringkasan dari RESEARCH OCTANE NUMBER. Octane number ini ialah ketahanan minyak tersebut sebelum ia meletup atau dengan kata lain dinyalakan.

RON97 bermakna minyak ini lebih tinggi ketahanannya berbanding dengan RON95 atau RON92.

RON yang tinggi dicipta untuk mengelakan berlakunya nyalaan pramatang dan pada asalnya diciptakan untuk kereta yang berkuasa tinggi seperti kereta-kereta lumba dan sport.

Jadi, tidak bermakna menggunakan RON95 tidak bagus untuk kereta anda. Anda boleh periksa balik minimum RON yang diperlukan untuk kereta anda.

Anda boleh cek sama ada model kereta anda sesuai atau tidak dengan RON95 dalam jadual dibawah :




Monday, August 31, 2009

. : sheva : good bye : u r still a legend striker in the world : .


Shevchenko has said goodbye to Chelsea fans after leaving the club


"I think it is a good decision for me to go back to Ukraine"
- Andriy ShevchenkoShevchenko's goodbye to Chelsea Andriy
Shevchenko has left Chelsea to go in search of regular first
team football at Dynamo Kiev.

The striker, who joined the London club in 2006, opted to end
his stay at Stamford Bridge after finding opportunities to
play increasingly limited.
Shevchenko spent last season on loan with now Blues manager
Carlo Ancelotti at AC Milan but returned to Chelsea this
summer. He made an appearance as a substitute against
Sunderland in their 3-1 win at the Stadium of Light earlier
this season.
Speaking to the club's official website, the 32-year-old
acknowledged that he struggled to regularly show the form he
had shown earlier in his career but always tried his best.
good relationship
'I think it is a good decision for me to go back to Ukraine,
my home country where I started my career and to finish
there,' said.
'I always tried my best for Chelsea and it is only my decision
to leave because I want to play regularly in games. I thank
the club and Roman Abramovich very much, and everybody who has
worked at the club and the players, I have many good friends
here and a very good relationship with them and Carlo
Ancelotti.
'I have big respect for him, he is not like a manager but a
friend and he understands my decision, it is best for me.
The best memories are the relationships with the players and
the fans because it was three hard years and some games I
played okay but many games I was out injured and every time I
came onto the pitch I tried my best,' he explained.
'I feel when I played for Chelsea I received big support from
the fans. I will remember for all my life this club and I hope
I can come to the stadium and say "goodbye" to the fans, I
want to send a message to thank them for their support and to
enjoy their football and watching their team, I send my best
thoughts for the team and hope that Chelsea wins many titles.'

Sunday, August 30, 2009

. : isu arak : air syaitan : .


Penagih arak di Rusia bayar RM400 untuk dirotan

Islam kata , orang Islam yang didapati bersalah minum arak harus dirotan mengikut syariat Islam. Rotan yang tidak menyiksa tetapi untuk pengajaran.Saintis bukan Islam pula kata merotan boleh merawat mereka yang ketagihan arak.Takkan orang Islam nak belajar daripada orang bukan Islam cara-cara merotan yang boleh mengubati ketagihan arak dan dadah?

Patutlah tak selesai selesai masalah penagihan dadah di Malaysia ini, terutama di kalangan orang Melayu. Ada ubat murah iaitu rotan pergi guna methadone.

Dr Marina Chuhrova (saintis Rusia) pula menyatakan bahawa beliau mempunyai pesakit tetap seramai 10 orang yang memerlukan rawatan merotan ini.

Menurut beliau pada mulanya mereka tidak suka pada kaedah rawatan sedemikian, akan tetapi apabila mereka merasakan kebaikannya mereka mula gemar pada kaedah rawatan sebegini.

Malah para penagih-penagih dadah dan arak tadi sanggup pula untuk membayar sekitar RM 400 untuk satu sesi rawatan merotan.


___________________________________________________

comment aku


Beginilah rupa islam liberal sekarang kononnya pendokong arus pemodenan dan ketamadunan. Padahal mereka ini hanyalah lembu yang mengekor setiap langkah induk Barat mereka. Kalau Barat cakap putih, putih-hitam,hitam. Konon2nya Islam liberals ni akan jadi moden macam Barat. Yang nyata tamadun mereka sedang menuju kemunduran akibat budaya hedonisme dan liberalisasi melampau hinggakan hilang pedoman moral dan etika.

Kita selama ini telah dibohongi. Sebenarnya tamadun yg berjaya ialah tamadun yg berdisiplin dan bermoral tinggi sebagaimana tamadun Barat dahulu (pada masa yg sama tamadun Islam membudayakan hedonisme dan keduniaan sebagai cara hidup). Dan sekarang sudah terbalik.
saya pernah kata manusia lebih bijak dari Allah dan Rasulullah SAW, sebab itu ada yang marah dengan hukuman sebat pada orang minum arak.

Memang rotan adalah ubat yang paling mujarab. Kalau tidak mengapa Allah suruh rotan kanak kanak berusia sepuluh tahun yang tidak solat.

PASTI rotan itu ubat untuk menyembuhkan penyakit, termasuk penyakit ketagihan arak.

Inilah yang membimbang para pemimpin umno termasuk Tun Mahathir Mohammad yang mempertikaikan hukuman sebat keatas kartika yang dijatuhkan sebat 6 sebatan yang sama sekali bukan undang undang syariah.

Undang undang syariah bukan 6 sebatan pada orang minum arak, tetapi 40 hingga 80 sebatan.

Pemimpin UMNO takut pada rotan atau takut pada sebatan? maklumlah kebanyakan mereka merupakan penagih arak tegal.

Kata, hendak berubah. Macam mana hendak berubah jika tidak mahu berubat. Itulah ubat yang patut mereka guna.

Mereka mungkin lebih penting wang, kerana kebanyakan mereka ada saham dengan kilang arak di negara ini, sebab itu, jika dilaksanakan sebat pasti kilang kilang arak akan tutup operasinya maka habislah saham akhirat mereka.

. : reunion : part 1 : diploma jentera loji 04-07 polimas : .



click pada imej bagi tujuan pembesaran yang lebih jelas dan jitu

. : chelsea vs burnley : 4 wins on a row !!! : .

. : new collections : .

urh.. this month dpt gaji dh. semalam. hurm.. mls nk pikir ape2 dh. lagi pun arini pun dh msuk, 7 ramadhan, bg umat islam (melayu) khususnya, dh berura2 dah, nk melaram la, barang baru nak raya. ish..ish.. dh mcm lumrah pulak.. bila puasa baru 1 ari je, dah siap2 nk raya. nak tempah baju la, nak beli langsir la, nak beli kuih raya la.. ish..ish.. kot2 la.. nak sibuk malam lailatul qadar ke, nak sibuk nak buat amal jariah ke, nak buat teraweh penuh ke.. ish..ish.. aku pun tahun nih, solat teraweh, baru je tunaikan 8 rakaat, al-maklum la.. keje.. keje pun satu ibadah juga, tp ibadah dr cara lain la.. haish.. apa-apa pun aku cakap je pandai, aku pun sama, turut melaram benda baru.. ish.. ish..

ish..straight to the point je la.. haa.. sebenarnya, aku dah memiliki sepasang kasut baru.. hehe.. kasut ke?? selipar kot.. ish.. hurm.. selipar yang di maksud kan..

ha...!!! jeng..jeng..jeng..


footwear : crocs
model : ace boating
color : black
size : 8
:))

huhu

sebenarnya lama dah aku ngidam nak beli, tapi duk tangguh..tangguh.. salesgirl butik crocs kat jusco tu pun dah meluat tengok aku, mentang2 selekeh je.. macam takde duit la konon.. takpe.. takpe.. aku kumpul duit banyak2 aku minang ang baru tau. haha!!
haa.. bukan setakat kasut @ selipar je aku beli, hehe.. aku beli.....accescories sekali.. hahah.. hampeh la.. tak banyak yang cantik2. aku sempat pilih yang 4 jenis ni je..

dan tak dilupakan.. freegive : keychain
huhu..
alah..ingat nak melaram 1 syawal.. tp.. arhh.. aku bukan budak kecik2 lagi.. pakai je la.. pergi keje japgi.. huhu..
eee..syok2.. puas..puas... huhu

bagi sesiapa yang berminat.
lawati lah
pilihlah model2 yang anda minati..
(p/s : kak long...jangan jeles..hahah)

Friday, August 28, 2009

. : chelsea fc on Uefa Champions League : .

GROUP D

Chelsea FC (ENG)
FC Porto (POR)
Altetico Madrid (SPA)
Apoel FC (CYP)

Fixtures

Tuesday 15 September 2009
Chelsea FC vs FC Porto

Wednesday 30 September 2009
APOEL FC vs Chelsea FC

Wednesday 21 October 2009
Chelsea vs Altetico Madrid

Tuesday 3 November 2009
Altetico Madrid vs Chelsea

Wednesday 25 November 2009
FC Porto vs Chelsea FC

Tuesday 8 December 2009
Chelsea FC vs APOEL FC

. : inilah dia rahsia 13 rukun solat : .

Inilah dia rahsia as-solat, sebagai peringatan bagi yang dah tahu atau panduan bagi yang baru tahu......

1 - Niat Sembahyang :
Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat.

2 - Berdiri Betul :
Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.

3 - Takbir-ratul Ihram :
Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.

4 - Fatihah :
Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.

5 - Ruqu' :
Sebagai tikar kita di dalam kubur.

6 - I'tidal :
Akan memberi minuman air dari telaga al- kautsar ketika didalam kubur.

7 - Sujud :
Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM.

8 - Duduk antara 2 Sujud :
Akan menaung panji-panji nabi kita didalam kubur

9 - Duduk antara 2 Sujud (akhir) :
Menjadi kenderaan ketika kita dipadang Mahsyar.

1 0 - Tahhiyat Akhir :
Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar & Nankir di dalam kubur.

11 - Selawat Nabi :
Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur.

12 - Salam :
Memelihara kita di dalam kubur.

13 - Tertib :
Akan pertemuan kita dengan Allah S. W.T.

Dari Abdullah bin 'Amr R. A.,
Rasulullah S. A. W. bersabda :

"Senarai di atas adalah salah satu sebab mengapa orang Yahudi / Kafir tidak sukakan angka 13 dan juga Hari Jumaat. Itulah sebab mengapa mereka mencipta cerita yang begitu seram sekali iaitu " FRIDAY the 13th " jika ada di kalangan kamu yang perasan!!!"

Wassalam.

"Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..."

Sebaik-baik manusia itu adalah mereka yang memberi manafa'at kepada manusia lain...

Tuesday, August 25, 2009

. : wajah anak-anak biru : .

frank lampard bersama luna dan isla rives

john terry bersama puterinya, summer rose.



Thursday, August 20, 2009

. : song of the day : cerita kedai kopi : mr. malique : .

lirik

Malique)
Terlalu banyak kena kopi aku menyanyi
Ditemani teko berasap dan bau wangi
Ditemani cahaya malap dan lagu reggae
Hayati Salam

(Salam)
Masing-masing ada masalah sendiri
Masalah dunia masalah peribadi
Luahkan jangan simpan dalam hati
Boleh cerita di kedai kopi

Chorus
Cerita kedai kopi
Cerita kedai kopi
Tiada hakim tiada saksi
Cerita sensasi di kedai kopi

Ulang Chorus

(Salam)
Ada satu hero Melayu namanya rahsia
Dulu lepak tepi parit kampung
Sekarang lepak media massa

(Malique)
Asal boleh masuk TV dia mesti buat
Awek tengok jambu laki tengok meluat
Citarasa makin besar otak makin ketat
Baru angkat berat sikit baju pun dah sendat
Jalan berkepak dengan awek romantis
Biasalah budak baru nak naik jadi artis
Jalan berkepak dengan awek romantis
Biasalah budak baru nak naik jadi artis
Jakun ke pelakon jamban ke makan malam
Dinner show menyanyi seorang pun tak faham
Tapi datin muda tengok geram dan sangkut
Datuk outstation apa lagi angkut

Ulang Chorus 2X

(Salam)
I'm in the mood for love
Simply because you're near me
Honey but when you're near me
Well I'm in the mood yes
I'm in the mood for love

(Malique)
Terima kasih rahsia diterima
Kalau sunyi lagi boleh main gila
Datin kena taruk rahsia kemaruk
Makan boleh tapi jangan sampai kena lauk
Datuk pergi London lama pucat bila balik
Bini buncit sikit tahu dia tak boleh naik
Datuk pergi London dia pucat bila balik
Bini dan anak percuma dah ada penyakit
Apa kesudahannya apa yang terjadi
Rahsia tinggal rahsia takkan masuk TV lagi
Cerita sensasi dengar di kedai kopi
Setiap individu punya versi sendiri

(Salam)
Masing-masing ada masalah sendiri
Masalah dunia masalah peribadi
Luahkan jangan simpan dalam hati
Boleh cerita di kedai kopi

Ulang Chorus 2X

(Malique)
Terlalu banyak kena kopi aku menyanyi
Ditemani teko berasap dan bau wangi
Ditemani cahaya malap dan lagu reggae
Hayati rentak keluarga Marley
Hamba di Belanda di tengah ibu kota
Temanku Salam dreadlocks bawah mahkota
Anak perantauan yang punya citarasa Jamaica
Rindu nak dengar cerita kopi Malaysia
Aku cerita dia ketawa
Tak kering gusi jatuh kerusi
Dia pula bercerita tapi bukan tentang dia atau dia
Di Eropah orang bentang idea
Topik-topik intelektual di diskusi
Anjakan paradigma bila kena kopi
Peace love and harmony reggae sampai pagi
Keluar kedai kopi Amsterdam masih steady

Ulang Chorus 2X

(Malique)
Terlalu banyak kena kopi aku menyanyi
Ditemani teko berasap dan bau wangi
Ditemani cahaya malap dan lagu reggae
Hayati yeah

. : tutorial : nikon d60 : review ; .

. : nikon d60 : tutorial : choosing a lens : .

. : chelsea fc 2009/10 players : statistic : .

ini merupakan satu fakta ye.. bukan auta..

:-)
statistic player chelsea mengikut ketinggian mereka

Petr Cech = 198 cm
Ross Turnbull = 193 cm
Didier Drogba = 189cm
Henrique Hillario = 189 cm
Michael Ballack = 188 cm
Branislav Ivanovic = 188 cm
John Obi Mikel = 188 cm
Daniel Sturridge = 188 cm
John Terry = 187 cm
Salomon Kalou = 186 cm
Nicholas Anelka = 183cm
Jose Bosingwa = 183 cm
Frank Lampard = 183 cm
Ricardo Carvalho = 181 cm
Andriy Shevchenko = 181cm
Michael Essien = 177 cm
Florent Malouda = 177 cm
Ashley Cole = 176 cm
Deco = 174 cm


maknenye.. aku nih 178 cm.. wah..ade chance dr segi tinggi nak main dengan diorang nih..

haha. perasan!! :p bluweekk

Wednesday, August 19, 2009

. : renungan : me layu : .

Di mana boleh cari ramai Melayu?
Di mana boleh cari ramai Melayu
Pastinya di Kelantan dan Terengganu
Dan juga di pasar malam dan pasar minggu
Di Akademi Fantasia dan Pesta Lagu
Di Jom Heboh orang Melayu berpusu-pusu
Di Sungai Buloh, pusat pemuilihan, dulu di Pudu
Dan di jalan, lumba haram, rempit tak berlampu
Dan di selekoh duit rasuah depa pun sapu
Di pusat serenti akibat ketagih dadah dan chandu
Di malam kemerdekaan dan malam tahun baru
Terkinja-kinja best giler menari macam hantu

Apa hobi orang Melayu
Terkenal dengan budaya malas dan lesu
Berlepak buang masa tak jemu-jemu
Atau baca majalah Mastika, Metro pasal cerita hantu
Tengok telenovela dari Filipina dan Peru
Berpusu-pusu pergi tengok pamiran hantu
Sambil makan junk food, kuaci dan muruku
Sibuk bercerita tentang Datuk K dapat bini baru
Apa pakaian Siti nak pakai itu yang nak tahu
Mana tak gendut berpenyakit selalu
Kalau nak berlagak melayu masih nombor satu
Asal bergaya sanggup makan nasi dan toyu

Boleh tak jumpa mereka di kedai buku
Atau di perpustakaan dan majlis ilmu
Atau ambil kelas kemahiran di hujung minggu
Ada tapi kurang sangat mereka di situ
Kenapa melayu jadi begitu
Nak salahkan siapa ibubapa atau guru
Pemimpin negara atau raja dulu-dulu
Ayat lazim di mulut ialah Melayu malas selalu
Nak harap Kerajaan saja membantu
Terutama sekali kontraktor kelas satu
Tak habis-habis gaduh nak jatuh siapa dulu
pasal jambatan senggek atau siapa dia penghulu
Dan suka sanggat dengan budaya ampu mengampu

Sampai bila kita nak tunggu
Bangsa Melayu jadi bangsa yang maju
BOleh! dengan beberapa syarat tertentu
Pertama dengan banyak menguasai ilmu
Kata nabi ikutlah Quran dan sunnah ku
AlQuran yang diturunkan 1400 tahun dahulu
tapi apa yang kita tahu, cuma baca bila nak halau hantu

Subject: 'DEMI MASA' manusia selalu terlupa

1hari=24jam
Satu TAHUN ?
12 Bulan
52 Minggu
365 Hari
8760 Jam
525600 Minit
31536000 Detik
Distribusi normal manusia meninggal dunia (tahun)
<> 70th
60th - 70th
(65th)
Chart
Kebanyakan manusia meninggal dunia antara usia 60 thn-70thn (majoriti) Puratanya manusia meninggal ± 65 th
"Baligh: Start untuk seseorang di perhitungkan amal baik atau buruknya selama hidup di dunia"
Laki-laki Baligh ± 15 tahun
Wanita Baligh ± 12 tahun
Usia Yang ada untuk kita beribadah kepada-Nya, puratanya:

Mati - Baligh = Baki Usia, :~ 65 - 15 = 50 tahun


50 tahun digunakan untuk apa?


Catatan:


50 tahun=
18250 hari=
458000 jam
12 jam siang hari
12 jam malam hari
24 jam satu hari satu malam


Gambaran kasarnya:
Mari kita muhasabah bersama..... ....!


Waktu kita tidur ± 8 jam/hari ;
Dalam 50 tahun waktu yang habis dipakai tidur 18250 hari x 8 jam= 146000 jam= 16 tahun 7 bulan; dibulatkan jadi 17 tahun
Logiknya: Alangkah sayangnya waktu 17 tahun habis di gunakan untuk tidur, padahal kita akan tertidur dari dunia untuk selamanya... ...

Waktu aktiviti kita di siang hari ± 12 jam
Dalam 50 tahun waktu yang habis dipakai untuk aktiviti:
18250 hari x 12 jam= 219000 jam = 25 tahun
Aktiviti disiang hari: Ada yang bekerja, atau bercinta, ada yang belajar atau mengajar, ada yang sekolah atau kuliah, ada yang makan sambil jalan-jalan, dan banyak lagi.

Waktu rehat ± 4 jam
Dalam 50 tahun waktu yang dipakai untuk rehat 18250 hari x 4 jam= 73000 jam = 8 tahun
Rehat: menonton tv, atau mungkin dihabiskan termenung di buai khayalan.... ...


17 tahun + 25 tahun + 8 tahun = 50 tahun


Lalu Bila Nak Beribadah???
Padahal Allah ada berfirman yang bermaksud; "Tidak KUciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepadaKU".
Maut datang menjemput tak pernah bersahut,
Malaikat datang menuntut untuk merenggut,
Manusia tak kuasa untuk berkata-kata,
Allah Maha Kuasa atas syurga dan Neraka,
Terimalah habuanmu seadanya..
Memang benar!!! Menuntut ilmu itu ibadah, kalau niatnya untuk ibadah, tetapi kebanyakannya belajar agar mudah mencari pekerjaan. Sekiranya belajar itu tidak membantu menambah pendapatan kita, kita tidak akan belajar...
Memang benar!!! Bekerja cari nafkah itu ibadah, tapi bekerja yang bagaimana? Ramai orang bekerja untuk hidup bermewah-mewahan dan amat kurang sedekahnya.
" Jarang ada yang menolak untuk dipuji dan dipuja tatkala berjaya "

Lalu Bila Nak Beribadah???
Oh! mungkin solat 5 waktu itu dianggap sudah mencukupi... !
Karena kita fikir; solat wajib besar pahalanya, solat amalan pertama yang dihisab, solat jalan untuk membuka pintu syurga...
Benarkah solat kita itu mencukupi dan diterima !!?

Berapa banyak solat kita dalam 50 tahun???
1 solat = ± 10 minit ..... 5x solat = ± 1 jam
Dalam waktu 50 tahun waktu yang terpakai utk solat = 18250 hari x I jam =18250 jam= 2 tahun

Kesimpulan: waktu yang kita manfaatkan dalam 50 tahun di dunia cuma 2 tahun untuk solat ( ini kalau yg solat 10minit! Kalau solat macam ayam patuk tanah..amacam? ) 2 tahun dari 50 tahun kesempatan kita....itupun belum tentu solat kita bermakna berpahala dan di terima.
Dan sekiranya pahala solat kita selama 2 tahun tidak sebanding dengan perbuatan dosa-dosa kita selama 50 tahun; dalam percakapan kita yang selalu dusta, baik yang sengaja ataupun tidak, dalam pertuturan kita yang sering mengguris orangtua kita, dalam harta kekayaan kita yang selalu kedekut terhadap orang faqir, dalam setiap perbuatan kita yang selalu bergelumang dosa...

Logiknya:
Bukan satu yang mustahil kita umat akhir zaman akan berhamburan di neraka untuk mendapatkan balasan kelalaian... .........
Terlalu banyak masa yang terbuang percuma selama manusia hidup di dunia dan semuanya itu akan menjadi bencana..... .......

Penyelesaian:
Tiada kata terlambat walaupun waktu berlalu cepat, isilah ia dengan sesuatu yang bermanfaat!! !!!!!
Ingatlah negeri kita...Akhirat


TAMAT
"Bukan suatu paksaan untuk di sebarluaskan"

"Saling mengingatkan sesama bukanlah hal binasa''

. : chelsea vs sunderland : yeah.. menang lagi! : .

Monday, August 17, 2009

. : hurm. nikon d60 : .



huh.. dah lame aku ngidam kn nye. hurm.. ntah la.. sblum nih, teringin nk beli yg digital2 biase2 je. tp. ramai penggemar kamera ckp.. jenis DSLR nih pun best DSLR (digital single lens reflex) huh..aku beli nih pun, bukan nya brande new dr kedai pun. aku bli dr mmber aku, paksheikh, mmber aku time dkt poly dlu. tuh pun mcm tak rancang sgt pun, saje je, aku msj la paksheikh, tanya, ada ke org nk jual. last2 dia ckp, dia yg nk jual aku pun, tak pikir panjang sgt, arga yg ditawarkan, berbaloi je.. sambar je la.. huhu barang post guna DHlL, mahal btol dr penang ke ipoh, rm108=. kalau pegi ambik or antar sendiri pun, tak sampai mcm tuh arga nya. haha. ape bole buat.. nasib la.. hurm.. jom.. naik cameron... snap pix byk2.. huhu!!


. : chelsea vs hull city : .

gile btoll. game best. tp gol tak msuk2. pelik jugak performance baik. lain mcm btol tactical ancelotti nih.. hull city pun defend 10 orang. haha.. tak pa. yg penting 3 mata..di tempat sendiri.. huhu yahoo..>!!

Monday, August 10, 2009

. : chelsea vs manchester united : community shield 2009.10 : .

yeahh...!! menang pun mlm smlm, gian gile mau nonton chelsea beraksi di kaca tv. hehe. mula2 chelsea dh bolos, alah... mcm biase la. chelsea slalo mcm tuh, dh bolos, bru nmpk kepincangan pihak lwn terserlah. ala.. tp, tgok line up mmg bole beat la. takkan la x bole.. hehe.. drogba pun byl peluang jugak, on target. tp pelik la aku tgok cara manager baru, ancelotti, manage bhagian midfield, mcm tak puas aja, aku tgok lampard beraksi, midfield diamond katenye, tp essien jd bhgn wing. haha. dh la berat,, masuk ballack(my hero) lagi berat la.. hahaape2 pun cech tidak mengecewakan seluruh arapan peminat chelsea seluruh dunia.. huhu.. 2x save penalty, huhu. yeah,,!! mari sms rakan2 MU, hahah.. kutuk jgn tak kutuk. hahah. oo mase korang leading 1-0, semua msj aku.. hahaha.. layan!! good start for a season.. dpat pinggan je,, jadi laa. haha

Thursday, August 6, 2009

. : mudah yang memudahkan : .

warhh.. kehebatan era teknologi tanpa batasan sekarang ni, banyak dapat mengubah cara kehidupan sekarang. kini, dengan ada nya internet. lawati la laman web : -




semalam, secara tak langsung aku turut membeli 2 helai t-shirt, yang memang susah nak dapat di pasaran, menurut nama dan lokasi jurujual tuh, dari sarawak. wah.. jauh tuh.. haha. tp harga berbaloi, terus sambar la, kalo bundle dekat ipoh, mahal, mahu dea kapak dekat rm40 sehelai, tapi mamat nih, jual rm40 2 helai, siap delivery smpai pintu umah aku lagi. wah.. ini dh kira bagus, modal nya, hanya sms je. kautim pun dalam sms, canggih kan? haha. aku nak pergi kerja semalam, terus kau pergi bank-in duit kat maybank. tapi keikhlasan para penjual tuh, hanya ada pada dia la. kalau dia tipu, nak buat macam mana, tuh urusan dia dengan Allah swt aje la. Ntah, kalau rm 40 pun dia dah tipu, kalau rm40ribu, lagi la.. hehe. takpel.a. aku percaye lu kali nih.. haha.


aku pun nak letak barang yang aku nak jual dalam website tuh jugak la. bgus la.. tp pelik la, mane owner mudah tu, dpt komisen, padahal, bukan aku deal ngan owner mudah tuh pun. huh.. best.. best!! hehe