Tuesday, February 17, 2009

. : balda solutions malaysia : part I : .

hari ini.. 16 february 2009. lama jugak aku dah keje dengan sendiri nya, cari duit sendiri, hasil titik peluh sendiri. aku mula keje, 27 august 2007. wahh..tak sangka dapat stay keje lame dah. aku pun tak plan pun nak keje dekat kilang nih, sampai kan, masa nak interview pun, aku tak tahu, kat mane kilang nih berada. BALDA SOLUTIONS MALAYSIA. bagi aku, penduduk2 ipoh ni, ramai jugak yang tak tahu menahu tentang kilang ni, sebenarnya.

mula nya aku bertapak di kilang ni, punca nya. wawa (isteri epoi) la. dia tengah main ym dengan aku, di suatu petang, dia ada tanya aku, tak keje lagi ke? aku cakap la. aku dah banyak apply dah kat tempat keje lain, tapi tak dapat2 pun, so tunggu je laa kat umah. Dia tanya aku, tak nak keje dekat balda ke? balda thong fook ( sebelum tukar nama sekarang). Aku cakap keje ape,? mane aku nak tawu. haha. so, dea mintak aku fwd kn, resume dekat email dea, dea try submit dekat ade brader dlm HR balda tu. Bila aku submit je, hari khamis. Esok nya, jumaat. Ada call dari HR balda. Suruh datang interview. Makkk aii.. senang nya. hahah..! Rezeki aku kali ni kot kan. Layan kan je.

Bila nak interview je, masa hari ahad tuh, aku dah pergi ushar line.. kat mana la, kilang nih agaknya. mana laa aku nak tawu kan.. yang tahu dekat lahat. Aku pergi time tuh, dengan keloy. Punya laa jauh, kitorang dah sesat sebenarnya.. Hahah Hasil dari peta minda yang wawa bagi. aku pun dah sampai la.. Yess.. sok pagi kui 10, interview. first time kot... huhu

Punya la smart aku pagi ni, pergi dengan baju kemeja kuning lengan panjang, tali lahir, seluar slacks itam, selak plak kasut kulit. perhhh..! mcm nak pergi direct selling je.haha. Sampai je, aku pergi la isi borang dulu. Akak receptionist tuh, mintak aku tunggu ye, para interview2 tengah ada mesyuarat katanya. Boleh tahan la jugak tunggu nya. dah la kite ih, duk bedebar2 je. hehe. Sampai je, nama aku dipanggil (mcm dkt klinik plak). Aku pun masuk la.

Good morning, sir! ceewahh.. ckp omputih aku pagi ni. Haha. Bila nak intro tentang aku, bos tuh,. suruh aku say in english. Bla..bla..bla.. haha.. Im from.. im stdying.. im sorry...! hahah. Ntah, mcm yakin je aku kalini, dengan kilang nih, lagipun ade kabel kot kan. layan kan je la. Hurm, masa dia tanya tentang gaji, nak berapa? mana la aku nak tahu, haha. Siap tanya, bila boleh mula keje, aku cakap la. As soon as posibble.! haha. ckp omputih lagi. haha.. lawak sebenarnya.. mcm tak caye je, aku dah nk masuk ke alam pekerjaan.. Dulu masa sekolah, nak keje. skrg dh keje, dah nk skolah plak. haha!

habis je interview, akak admin tuh cakap la, tunggu dulu ye dik, kalau ade rezki adek, nanti kami panggil la ye.. Aku pun, OK... terime kaseh.. senyuman tetap meleret.. haha. Aku interview hari isnin, hari jumaat lepas tuh, pihak HR, call. dek..dek.. adek diterime keje dengan kami. Wow.. alhamdulilah. Hari isnin nih, saya daftar k. insyaAllah. Tok, tok wan ngan mak la orang yang paling gembira. Lepas dah tanggungjawab mereka bagi aku pelajaran. Lega.. Thanx all. huhu.

Dari tarikh 27 august 2007, mula la kerjaya aku, sebagai pekerja. Pekerja yang mencari, rezki, titik peluh sendiri. Hasil usaha dan daya kederat sendiri. Sampai ke hari ini, aku maseh disini, aku tetap disini, dah 2 x bonus aku dapat.Alhamdulilah. nanti sambung lagi ye.. topik lain plak.. huhu...! : )

2 comments:

shahmivec said...

ok ar tu dari tak keje kan

leaflizard said...

haha, alhamdulilah.. jadi la..