Sunday, July 18, 2010

. : new life : .

assalamualaikum..
huh..
new life? hurm.
sound great for me..
alhamdulilah.. segalanya berjalan lancar.
segalanya bermula dengan langkah kanan, dengan lafaz kalimah Bismillahirrahmannirahim.
hurm..
sejak aku mula berkecimpung dalam arena mencari rezki buat aku sendiri.
mulai 27 august 2007. kini.. dah 2010.. dah hampir 3 tahun, aku mencari rezki yang halal di sebuah kilang yang terletak di pengkalan. Nama kilang xyah tau la.. company policy kot. heheh. tp yang mana yang rapat dengan aku, pasti tahu.. hurm.. tak pe la.. aku memang dah bertekad.. selepas kerja di situ.. hampir 3 tahun, aku nak memulakan langkah aku dengan kehidupan dan cabarandi tempat lain. berbekalkan pengalaman yang ada. dapatla aku meningkatkan sumber kewangan aku, dan mengukuhkan sistem ekonomi aku. hurm. tahun 2010. memang menjadi pilihan aku. tapi, sayang nya, tanpa di duga.. semuanya, terbantut. aku cadangnya nak merantau.tak mau la duk di ipoh lagi. aku inga nak memperjudikan nasib aku di kilang2 area shah alam, kulim atau penang ke.. hurm.. nak berdiri di atas kaki sendiri.tapi, seperti yang semua maklum, tokwan aku dah pulang ke rahmatullah.bulan 3 yang lepas.selepas kejadian tu,aku mula termenung.. terpikir..adakah patut aku meninggalkan ipoh.? meninggalkan tok tinggal sorang2 di rumah? walaupun, aku bukan nya lekat sangat kat rumah. tapi sekurang2 nya,ada la dia teman. aduhai.. berat sungguh keputusan aku. Tapi, bagi aku.. dimana pun aku bekerja, mencari rezki.. sama saja. yang penting halal dan berkat.selepas ekonomi dunia meleset. company tempat aku kerja pun merudum jugak,, aduhai.. aku dah lebih setahun takde OT. kerja lebih masa, termasuk la.. kerja lebih duit.. hehe. takpe la.. mungkin ujian aku kali ni.. apa2 pun tetap bersyukur. kadang2 lihat kawan2 aku, yang dah siap2 nak kawen, dah ada kereta, dah ada rumah.. haa. macam mana plak tu? aku ni?? aduhai..termenung je la.. hurm.. tapi, alhamdulilah.. selepas hujung bulan 6, kawan aku, norhafiz, (1 shift dn aku since dia masuk samapi la aku berhenti) dia yang bagitau..aku.. weh falie, kat area klebang ada company baru bukak.. nak pakai ramai orang try la.. haa.. aku pun dengan pantas, print je resume yang memang dha ada, dan cover letter, yang ada, aku pun hantar la, dekat comapny tu, pada hari wesak yang lepas. terus je dekat guardhouse tempat tu. Lepas je, 3 ari dr tu, pihak HR, dah call aku. mintak datang interview, pukul 3 ptg. ari selasa. aku pun dah lama gak tak pergi interview. mana la... aku letak tali leher, kasut kulit itam aku ni,suar slacks itam, mana??? hahaha.. ok,bila dah sampai ke hari dan waktu yang di tetapkan. aku pun pergi dengan berkat dari mak, tok, abah dan along, aku berjaya menjawab segala soalan yang diajukan satu demi satu. huhu.. so, tunggu la.. jawapan, kalo diterima... aku pun pulang.. haa.. tak lama la dari lepas aku temuduga, hari kamis nya, dalam jam 7.30 ptg, aku dapat panggilan kata, aku diterima bekerja, dan akan mula pada 5hb julai 2010. kira notis sebulan dari tarikh aku dipanggil.alhamdulilah.. rezki aku kali ni!!!!!!!!! syukur ke hadrat Allah... Esok nya, aku kena pergi medical check updekat hospital pantai puteri. Petang tu, submit repot, dan boleh ambil surat tawaran dari tempat tersebut. yeeeehhaaa!!!! Esok juga, aku terus letak surat letak jawatan, notis 1 bulan. waduh..waduh.. sedih nya nak tinggal kerja aku yang aku dah buat hampir 3 tahun, tapi demi kepentingan diri aku, demi ekonomi dan kewangan diri aku, aku kena berubah! berubah untuk mencapai apa yang di impikan selama ini.. Alhamdulilah, hari ni, akudah 2 minggu berada disana.. hurm.. aku bahagia.. bahagia dengan tugas aku, dengan apa yang ada disekeliling aku.. alhamdulilah.. syukur.. kini aku tidak pula berhijrah kemana2. masih lagi disini. masih lagi di ipoh.tapi semua keadaan adalah berbeza..

new life.
new environment.
new friend.
new job.
new..new..new..

wahh..wah..

im so tired today.. walaupun lepak umah je. tapi cuaca hujan. lembabje.. badan aku pun, naik lembab.. haha. k see uall again wasaalam!

2 comments:

firna said...

Goog Luck 4 u'r new life.

leaflizard said...

yes.. ur almost welcome :))